torsdag 24. mars 2011

P.Stilling + Komp.Mål

I denne skoleoppgave vil jeg ta for meg hvordan forholdene var på mitt hjemsted under andre verdenskrig. Jeg vil finne ut hvordan krigen påvirket livene deres under krigen og hvordan de er blitt preget i ettertid. Mine hovedkilder vil være min farfar og min farmor, som var barn under krigen og som har bodd i nærområdet hele livet. Jeg vil også bruke andre kilder og prøve å sette kildene opp mot hverandre.

- Problemstilling: Hvordan og i hvilken grad preget krigen livene til vanlige folk i nærområdet, under og etter krigen? (Tønsberg/Ringshaug).

Kompetansemål fra læreplanen:

- - Identifisere og vurdere historisk materiale av ulik art og opphav som kilder, og bruke det i egne historiske framstillinger

- - Presentere en historisk person og drøfte hvordan samtidige ideer og samfunnsforhold påvirket denne personens tenkemåter og handlinger

- - Undersøke hvordan egne forestillinger om fortiden er blitt formet og diskutere hvilke faktorer som gjør at mennesker kan ha forskjellige oppfatninger om fortiden

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar